Adresse: Utsikten, 4480 Kvinesdal
Telefon: (+47) 38 35 88 00
Nettside:utsiktenhotell.no
Epost: [email protected]
Adresse: Sundeg 9, 4400 Flekkefjord
Telefon: (+47) 38 32 58 00
Nettside: maritimfjordhotel.no
Epost: [email protected]
Adresse: Bjørnevåg, 4550 Farsund
Telefon: (+47) 38 39 29 30
Nettside: www.farsundresort.no
Epost: [email protected]
Adresse: Vemestad, 4588 Kvås
Telefon: (+47) 95 33 75 65
Nettside: kvastunet.no
Epost: [email protected]
Adresse: Herad, 4550 Farsund
Telefon: (+47) 38 39 86 80
Nettside: aptacamping.no
Epost: [email protected]
Adresse: 4480 Kvinesdal
Telefon: (+47) 90 66 58 15
Nettside: fossdalgaard.no
Epost: [email protected]
Adresse: 4400 Flekkefjord
Telefon: (+47) 38 32 01 48
Nettside: egenescamping.no
Epost: [email protected]
Adresse: 4580 Lyngdal
Telefon: (+47) 40 04 40 05
Nettside: paulsenshotell.no
Epost: [email protected]
Adresse: 4550 Farsund
Telefon: (+47) 38 38 98 00
Nettside: farsundfjordhotel.no
Epost: [email protected]
Oppmøte nattvaktene er kl 22.00, til kl 02.00. Vi går 2 og 2, med min 6 lag (12 personer). Fra kl 02.00 til 06.00 går min 1 lag (2 personer). Hvis ikke noe annet er avtalt, hentes det mat til nattvaktene, inne i stova, på avtalt tidspunkt, eller når det gis beskjed. Husk å levere emballasjen tilbake til avtalt tid og sted.
”Låserunden” ca kl 23.00, eller når kvelds/natt-møte er ferdig. Er det arrangement som går utover kl 23.00, overtar nattvaktene vaktholdet i hallen, og sender hallvertene hjem. Ca kl 23.30 låses hallen, – sjekke at alle dører er låst, – låse gitterporten ned mot toalettene. Er det igjen noen av staben som skal forberede neste dag, avtal med disse at de låser etter seg. Deretter låser en i underetasjen, dvs en sjekker og låser dusjene, vaskerommet og stellerommet. Gå innom toalettene for en liten sjekk.
Sjekkrunde campingen ca kl 23.30: ett par sjekker Elvebredden og Furulunden, ett par sjekker badeanlegget og bibelskolen/internatet, ett par går utover jordene, helt bort til gamle E-39, ett par går opp til bommen, opp av sanitetsboden, ett par går opp til bommen opp av Furulunden. De som står vakt ved bommene, skal kontrollere all trafikk ut og inn av området. Vær obs på mopeder og ungdom i bil med høy musikk. Vær samtidig høflig mot dem som bor her til vanlig, og som bruker denne veien hele året ellers. Det er som regel stor forståelse for dette.
OBS: Veien gjennom området er en kommunal vei, som er regulert til enveiskjøring under stevne. Sjekk om det er riktig skiltet.
Generelt for alle ”sjekkrundene” er:
Hovedoppgaver:
Parkeringsskiftene er delt opp i tre, fra 09:30-13, 13-17 og 17-20. Det overlappes på disse tidspunktene. På det første skiftet må det være 3-4 personer, på det andre 2-3, og på kveldsskiftet må det være minimum 5-7. Parkeringsvaktene går med gul refleksvest og kommuniserer over samband. Det er en egen liste på vaktrommet som man skriver seg på slik det passer. For å få gratis mat og gratis overnatting må man ha minimum ett skift til dagen. (minimum 24 t totalt), men det er selvfølgelig lov å være med så mye og lite du vil uten å benytte disse «godene».
Vi har ulike parkeringssoner:
Plassering:
Oppmøte nattvaktene er kl 22.00, til kl 02.00. Vi går 2 og 2, med min 6 lag (12 personer). Fra kl 02.00 til 06.00 går min 1 lag (2 personer). Hvis ikke noe annet er avtalt, hentes det mat til nattvaktene, inne i stova, på avtalt tidspunkt, eller når det gis beskjed. Husk å levere emballasjen tilbake til avtalt tid og sted.
”Låserunden” ca kl 23.00, eller når kvelds/natt-møte er ferdig. Er det arrangement som går utover kl 23.00, overtar nattvaktene vaktholdet i hallen, og sender hallvertene hjem. Ca kl 23.30 låses hallen, – sjekke at alle dører er låst, – låse gitterporten ned mot toalettene. Er det igjen noen av staben som skal forberede neste dag, avtal med disse at de låser etter seg. Deretter låser en i underetasjen, dvs en sjekker og låser dusjene, vaskerommet og stellerommet. Gå innom toalettene for en liten sjekk.
Sjekkrunde campingen ca kl 23.30: ett par sjekker Elvebredden og Furulunden, ett par sjekker badeanlegget og bibelskolen/internatet, ett par går utover jordene, helt bort til gamle E-39, ett par går opp til bommen, opp av sanitetsboden, ett par går opp til bommen opp av Furulunden. De som står vakt ved bommene, skal kontrollere all trafikk ut og inn av området. Vær obs på mopeder og ungdom i bil med høy musikk. Vær samtidig høflig mot dem som bor her til vanlig, og som bruker denne veien hele året ellers. Det er som regel stor forståelse for dette.
OBS: Veien gjennom området er en kommunal vei, som er regulert til enveiskjøring under stevne. Sjekk om det er riktig skiltet.
Generelt for alle ”sjekkrundene” er:
Hovedoppgaver:
Parkeringsskiftene er delt opp i tre, fra 09:30-13, 13-17 og 17-20. Det overlappes på disse tidspunktene. På det første skiftet må det være 3-4 personer, på det andre 2-3, og på kveldsskiftet må det være minimum 5-7. Parkeringsvaktene går med gul refleksvest og kommuniserer over samband. Det er en egen liste på vaktrommet som man skriver seg på slik det passer. For å få gratis mat og gratis overnatting må man ha minimum ett skift til dagen. (minimum 24 t totalt), men det er selvfølgelig lov å være med så mye og lite du vil uten å benytte disse «godene».
Vi har ulike parkeringssoner:
Plassering:
Som medarbeider på Juniorplaneten blir det din hovedoppgave å følge en gruppe barn på ca 12-15 stk sammen med en annen gruppeleder gjennom dagen. Vi ønsker at leiren skal føles trygg, og at barna skal følges opp på best mulig måte, derfor deler vi inn i grupper.
Dagene starter med en samling for alle lederne kl 08.15 med info og bønn for dagen. Sted: Kirken i Dalen, cafe.
Alle medarbeidere på Juniorplaneten møtes søndag kl 16.00-17.30 i Stova (rett ved Miniplaneten), for info, bønn og spørsmål om uka. (Livredningskurs for noen kl. 18.00) Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått vest og bånd innen den tid!
Dagsplan
Juniorplanetens opplegg starter med møte i Kirken i Dalen kl.09:00 (nytt fra 2019). Deretter tar man buss opp til en skole i nærheten hver dag ca kl 09.45 hvor man starter aktivitetene. Alt av info for hver enkelt dag får du på søndagen, før leiren starter.
Leiren inneholder aktiviteter, lunsj, og en gruppesamling. Her er muligheten stor til å få noen flotte samtaler!
Bussen går tilbake til Dalen ca kl 14.45, og så går man sammen med foreldre inn til «Alle sammen» Gudstjeneste med Jarle Waldemar kl 15.00
Torsdag kommer man senere hjem, da reiser vi nemlig til Kongeparken, og fredagen er vi i Kvinabadet. Avslutningsmøtet blir da på «Alle sammen» Gudstjenesten kl. 15.00 i Sarons Dal hallen.
Vennlig hilsen
Klaus Espegard (91668189)
og Bjørn Kristiansen (48383420)
På Miniplaneten er barna sammen med foreldrene. Medarbeidernes jobb blir derfor å tilrettelegge aktivitetene, og sørge for at alt går som det skal i løpet av dagen.
Dagen starter ca 09:15, med å ta ut aktiviteter og klargjøre dagen.
Ca. kl.10.45 (etter familiemøtet «Lykkeborg») ankommer barna, registreres/telles inn, og så begynner dagen med hoppeslott, sykling, leking, sangstund, lunsj, osv… I denne perioden fungerer medarbeiderne som servicepersonale under ledelse av Siri og Arne Haugland og det er viktig at man bare spør dem dersom man ikke vet hva man skal gjøre.
Kl. 14:45 går alle barna sammen med foreldre inn til «alle sammen»-møtet i Sarons Dal – Hallen, og det er da medarbeidernes jobb å ta inn alle aktiviteter som skal ryddes inn, og legge til rette for neste dag. Se ukeplanen nedenfor for mer informasjon. Endringer kan komme, men det gir et inntrykk av dagsrytmen 🙂
NB! Alle medarbeidere på Mini møtes søndag kl. 16.00 i «medarbeiderkafeen» for info om uka. Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått vest og bånd innen den tid!
Vi gleder oss veldig til denne uka. Ikke vær redd for å spørre om det er noe du lurer på!
Vennlig hilsen
Siri og Arne Haugland (95869191)
Som medarbeider på Barneplaneten blir det din hovedoppgave å følge en gruppe barn gjennom dagen. Dette gjør du sammen med en annen gruppeleder, og dere får ca 8-12 barn.
Dagene starter med en samling for alle lederne kl 09.15-09.45, med info og bønn for dagen.
Sted: kafeen i Kirken i Dalen
Alle medarbeidere på Barneplaneten møtes søndag kl 16-18. i kafeen i Kirken i Dalen for info og spørsmål om uka. Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått vester og bånd innen den tid! I tillegg arrangerer vi et førstehjelpskurs kl 18-19 ved badeanlegget.
Barneplanetens opplegg starter med et Familiemøte der barna sitter foran og ledere/voksne sitter litt lengre bak. Deretter går man til den feltpålen man tilhører (mer info om dette på søndagen før stevnet begynner Dere vil få utdelt et aktivitetskart, og info hvor din gruppe skal være hver dag. Dagen er inndelt i flere aktiviteter, så alle gruppene har ikke de samme aktivitetene hver dag.
Dagen inneholder aktiviteter, lunsj, og en gruppesamling. Her er muligheten stor til å få noen flotte samtaler!
Den siste aktiviteten dere gjennomfører, er hele gruppen med på å rydde ned til garasjen/lageret. Så lærer de å hjelpe til også!
Kl. 14.45 hentes barna ved feltpålen, og går sammen med foreldre inn til «Alle sammen møtet» med Jarle Waldemar kl. 15.00 (Ikke gå fra feltpålen før alle barna er hentet).
Ikke vær redd for å spørre dersom du lurer på noe!
Vennlig hilsen leder for Barneplaneten
Heidi Hofsødegård (97588692)
Vi tror ikke du kommer til å angre på å gi en uke av ferien din til å tjene Gud som gruppeleder på Kidz Planet! Uken er fylt med mange gøye aktiviteter og godt sosialt samvær.
Alle medarbeidere på KidzPlanet møtes søndag kl 16.00-18.00- i Showrommet i 1 etg, for info, bønn og spørsmål om uka. (Livredningskurs for noen kl 18.00-19.00) Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått vest og bånd innen den tid!
Hver morgen møtes vi til medarbeidersamling. Vi møtes i Showrommet kl 08.30. Her får dere utdelt dagens aktiviteter, teambuildingsoppgaver og bussnummer.
Viktig at ALLE møter på dette. Da får dere oversikt! Deretter er det møte for hele KidzPlanet oppe i Stålhallen kl. 09.30 .
Hver morgen samler dere deres gruppe, og sitter sammen med de på møtet. Om noen ikke har møtt opp, gi beskjed til hovedleder. Etter samling går vi til aktivitet. (Ukesprogram får dere på møtet søndagen)
Villmark KIDZ: Dere tar gruppa deres til bussen, eller går til villmark campus.
Sport/Dans/Xtra KIDZ : Dere tar gruppa deres til bussen. Hovedleder for gruppen møter dere der dere blir kjørt av bussen, og tar over informasjonen.
Hver dag har dere ansvar for deres gruppe. Tell opp og lag avtaler. Og sørg for at ALLE på din gruppe blir med på bussen hjem. Vi er hjemme ca kl 16:00 hver dag, bortsett fra torsdag – fredag, hvor vi har overnattingstur (og den dagen gruppen er på rafting) Da kommer dere litt senere hjem.
På kvelden er det Tweensmøte i Stålhallen kl 19:30. Det begynner med mingling og kos, deretter følger lovsang og tale. Vi passer på å ha noen av gruppelederne tilstede hver kveld, dessuten blir det egne brannvakter der også.
Så litt om å være gruppeleder:
Å få en gruppe barn til å fungere sammen og trives på en uke er en kunst, men det som skjer i en slik gruppe er nesten magisk. Barn som blir sett, har det gøy, mestrer nye opplevelser og får oppleve Guds kjærlighet – kan bli forandret for alltid. Og det er det som er drømmen for denne uka.
Endel har erfaringer med dette, andre har ikke så mye. Da vil du få masse øvelse som du kan dra nytte av senere. Vi kommer til å være der for deg hele tiden, og du kan spørre om råd, og få hjelp. Du er ikke alene=)!
Her kommer noen tips for de forskjellige dagene. Vi har også morgensamlinger hver morgen der vi tar opp og snakker om disse tingene.
Dag 1 – MANDAG
Dag 1 er den aller viktigste dagen å forberede seg godt til!! Er du godt forberedt, så viser du trygghet, og da vil alle få en god start.
Første dagen er både de og du litt usikre. Siden du er eldst, så får du legge usikkerheten litt fra deg, og fokusere på de barna som kommer. Når de får fokus, og ikke deg selv, så blir starten enklere.
Når du har full gruppe – så finner dere et egnet sted, og da er fokuset å bli litt kjent, og Å LÆRE NAVN! At du lærer navn, og at de lærer navn på hverandre.
Hvem har vært på Planetene før, hvem er helt nye, hvem kjenner noen, hvem kommer alene? Spør alle, og skriv gjerne stikkord om du liker det. Da blir det lettere for deg å huske.
MÅLET denne dagen er at ALLE skal glede seg til neste dag!! At de føle de er på en gruppe de kan trives. Du skal jobbe med å skape teamfølelse. Alle aktiviteter blir faktisk gøye om man trives på gruppa, og nesten alle blir kjipe om gruppa ikke fungerer.
Etter dette tar du 1 «bli kjent lek», eller du baker bli-kjentleken inn i dette med å lære navn og vite mer om dem. Vi har mange leker. Noen passer best når det har gått en dag eller to. Det som passer første dagen, er lære seg navn-leker, og ”alle som…”
TIPS: Ta et gruppebilde med telefonen din! Etter at de har på navnelapper. Da kan du pugge på kvelden=).
PS: Hver dag får dere noen spørsmål knyttet opp mot talen som dere bruker i gruppe samlingen. Avslutt med bønn.
Dag 2 – TIRSDAG
Din utfordring er at nå har du glemt over halvparten av navnene (snakker av erfaring …), og i tillegg har de på seg nye klær!! Så Theodor som er han i den rosa t-skjorta funker ikke lenger … Og Lise har ikke musefletter lenger … Men om du tok et bilde i går, og har pugget litt – så kommer du fort inn i det.
Dagen starter med møte i Stålhallen. Pass på å fordele dere rundt omkring i lokalet og hjelp til med å holde roen under samlingen!
Ta en oppsummering med alle barna, og hør hvor mange navn de husker=). Ellers er det bare å følge programmet og passe tidene til de forskjellige aktivitetene.
Dag 3 – ONSDAG
Vi starter med samling i Stålhallen, og så går vi ut på aktivitet. For noen grupper er det da naturlig å starte rett på aktiviteten, og aktiviteten krever fullt fokus, for andre så kan man samtidig ta siste runden på at alle kan navna til hverandre.
Nå begynner barna å bli litt kjent med hverandre. Pass alltid på å inkludere de som trekker seg vekk. Nå kan jo noen bli litt for varme i trøya også, og det kan noen ganger også være viktig å merke seg. At man er tydelig på regler og grenser er viktig!
Vi holder sammen som gruppe! Man går IKKE av gårde uten å ha gitt beskjed til gruppeleder, og reglene på aktivitetene skal følges. Rammer skaper faktisk også trygghet.
Hans Magne lager spørsmål til gruppesamlingene og forslag til bønn og hvordan man skal få barna til å huske andakten. 3 dagen kan det jo være noen barn sitter med mange spørsmål, eller har fått oppleve at Gud gjør noe i dem. Derfor er ikke gruppesamlingene noe man bare skal” bli ferdig med”. Jeg tenker litt slik, jeg – at alle aktivitetene er der for å lage en fantastisk ramme rundt det som det egentlig handler om – samlingene med Jarle og gruppesamlingene.
Se eget ark om gruppesamlingene, og jo bedre forberedt du er, jo bedre resultat.
Dag 4 – TORSDAG
Vi starter med samling i Stålhallen. I dag er det overnatting!! Og mange gleder seg, men noen gruer seg litt. Mange muligheter for samtaler og forbønn denne dagen. Be om at alle barna i gruppa di får oppleve Guds kjærlighet og tar imot Jesus. Dette er en viktig dag …
Under samlingen i dag ber dere for hverandre. Vær åpne for Gud, at Gud kan tale til barna gjennom bilder, bibelvers, oppmuntringer ol.
Dag 5 – FREDAG
Siste dagen …
Da er det mange følelser i mange. De er slitne, overveldet av inntrykk, triste fordi de snart skal hjem, rastløse for de skal til Syden eller annen ferie rett etter denne leiren, og plutselig er det” i morgen”, osv…
Det er bare viktig at du som gruppeleder har dette i bakhodet. Kanskje merker du ikke noe til det i det hele tatt, eller så gjør du det. Det er alltid lettere å takle” grinete” unger om man har en tanke om hvorfor de er slik.
Husk å fylle ut evalueringsskjema! Det vil bli sendt dere på SMS
Leiren avsluttes med «Alle sammen» Gudstjeneste med Jarle Waldemar i Sarons Dal hallen kl 15:00 Det blir fest!
Ikke vær redd for å spørre om det er noe du lurer på!
Hilsen fra
Tommy Haug, hovedleder (90053200)
Anne Charlotte Haug, Sport/dans (90093131)
Jarle Larsen, Villmark (90608673)
Kittil Dalen, Xtra (46932946)
Som medarbeider på YouthPlanet blir det din hovedoppgave å følge en gruppe ungdom på 10-14 stk gjennom uken. Vi ønsker at leiren skal føles trygg, og at ungdommene skal følges opp på best mulig måte, derfor deler vi inn i grupper.
NB! Alle medarbeidere på YouthPlanet møtes søndag kl 15:00 – 19:00 i Kvinesdalshallen (i sentrum av Kvinesdal, rett over elva og til høyre), for info, bønn og spørsmål om uka. Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått hefte og bånd innen den tid!
Dagene resten av uken starter med en samling for alle lederne kl 09:30, med info og bønn for dagen. Sted: Peisestua i 2 etg på Bibelskolen
YouthPlanet sitt opplegg starter hver dag med gruppesamling rett etter frokost, spredt forskjellige steder på området. Gruppesamlingene vil du få hjelp til, da leirprest leverer ut forslag til spørsmål til talen hver dag, og på morgenmøtene får du mulighet til å stille spørsmål og få gode tips.
Deretter er det samling i Kirken i Dalen kl 11:30, før man reiser ut på aktivitet.
Alt av info for hver enkelt dag får du på søndagen, før leiren starter.
Ukeprogram:
Mandag: Alle gruppene er samlet, i Alcoaparken i Farsund
Tirsdag og onsdag: Valgte aktiviteter
Torsdag: HillBilly-dag på Eiken, opplegg der oppe hele dagen og kvelden
Fredag: Alle gruppene er samlet, på Farsund Bad
Leiren inneholder gruppesamling, samling, aktiviteter, lunsj, middag, kveldsmøte og noe gøy på kvelden. Som medarbeider på YouthPlanet er du med ungdommene fra morgen til kveld, men sover et annet sted. Ungdomsskolen sover i Kvinesdalshallen, mens vgs får tilbud om å sove på eget campområde.
Så litt om å være gruppeleder:
Å få en gruppe ungdom til fungere sammen og trives på en uke er en kunst, men det som skjer i en slik gruppe er nesten magisk. Ungdom som blir sett, har det gøy, mestrer nye opplevelser og får oppleve Guds kjærlighet – kan bli forandret for alltid. Og det er det som er drømmen for denne uka.
Endel har erfaringer med dette, andre har ikke så mye. Men da vil du få masse øvelse som du kan dra nytte av senere. Vi kommer til å være der for deg hele tiden, og du kan spørre om råd, og få hjelp. Du er ikke alene=)!
Her kommer noen tips for de forskjellige dagene. Vi har også morgensamlinger hver morgen der vi tar opp og snakker om disse tingene.
Dag 1 – MANDAG
Dag 1 er den aller viktigste dagen å forberede seg godt til!! Er du godt forberedt, så viser du trygghet, og da vil alle få en god start. Første dagen er både de og du litt usikre. Siden du er eldst, så får du legge usikkerheten litt fra deg, og fokusere på de som kommer. Når de får fokus, og ikke deg selv, så blir starten enklere.
Når du har full gruppe – så finner dere et egnet sted, og da er fokuset å bli litt kjent, og Å LÆRE NAVN! At du lærer navn, og at de lærer navn på hverandre.
Hvem har vært på Planetene før, hvem er helt nye, hvem kjenner noen, hvem kommer alene? Spør alle, og skriv gjerne stikkord om du liker det. Da blir det lettere for deg å huske. MÅLET denne dagen er at ALLE skal glede seg til neste dag!! At de føler de er på en gruppe de kan trives. Du skal jobbe med å skape teamfølelse. Alle aktiviteter blir faktisk gøye om man trives på gruppa, og nesten alle blir kjipe om gruppa ikke fungerer.
TIPS: Ta et gruppebilde med telefonen din!
PS: Hver dag får dere noen spørsmål knyttet opp mot talen som dere bruker i gruppe samlingen. Avslutt med bønn.
Kveldsmøtet er alle dager i Sarons Dal hallen, kl 21:30. Ha oversikt over gruppa di, og om du er komfortabel med det, så vær tilgjengelig dersom noen ønsker forbønn etter talen. ETTER kveldsmøtet er det Ledersnacks for alle medarbeidere på Youth. Her får du møtet noen av hovedtalerne på Sommerstevnet, litt å spise og mulighet til å få skikkelig påfyll.
Dag 2 – TIRSDAG
Din utfordring er at nå har du glemt over halvparten av navnene (snakker av erfaring…), og i tillegg har de på seg nye klær!! Så Theodor som er han i den rosa t-skjorta funker ikke lenger… Og Lise har ikke hestehale lenger…Men om du tok et bilde i går, og har pugget litt – så kommer du fort inn i det.
Dagen starter med gruppesamling etter medarbeidersamlingen. Ta en oppsummering med alle, og hør hvor mange navn de husker=). Ellers er det bare å følge programmet og passe tidene til de forskjellige aktivitetene. Tirsdag og onsdag er det valgte aktiviteter. Kveldsmøtet er som i går, og også idag er det Ledersnacks etter møtet
Dag 3 – ONSDAG
Vi starter med gruppesamling, møte i Kirken i Dalen, og så går vi ut på aktivitet. Nå begynner ungdommene å bli litt kjent med hverandre. Pass alltid på å inkludere de som trekker seg vekk. Nå kan jo noen bli litt for varme i trøya også, og det kan noen ganger også være viktig å merke seg. At man er tydelig på regler og grenser er viktig!
Vi holder sammen som gruppe! Man går IKKE av gårde uten å ha gitt beskjed til gruppeleder, og reglene på aktivitetene skal følges. Rammer skaper faktisk også trygghet.
3 dagen kan det jo være noen sitter med mange spørsmål, eller har fått oppleve at Gud gjør noe i dem. Derfor er ikke gruppesamlingene noe man bare skal ”bli ferdig med”. Vi tenker litt slik at alle aktivitetene er der for å lage en fantastisk ramme rundt det som det egentlig handler om –formiddagsmøte, kveldsmøte og gruppesamlingene.
I kveld får vi besøk av Sebastian Stakset (rapper fra Sverige) på kveldsmøtet. Vær åpne for at mange ungdommer tar bestemmelser for Jesus på dette møtet.
Dag 4 – TORSDAG
I dag er det badeland og konseptkveld!! Og mange gleder seg, men noen gruer seg litt. Det å stå på en scene kan være skummelt for noen…
Mange muligheter for samtaler og forbønn denne dagen. Be om at alle i gruppa di får oppleve Guds kjærlighet og tar imot Jesus. Dette er en viktig dag…
Vi går opp og ned til Kvinabadet. Pass på at alle har det fint, og benytt gjerne anledning til å stille gode spørsmål. Det ligger i planleggingsfasen at vi etter konseptkvelden på Utsikten hotel kjører en akkustisk lovsangskveld. Mer info følger
Dag 5 – FREDAG
Siste dagen…
Da er det mange følelser i mange. De er slitne, overveldet av inntrykk, triste fordi de snart skal hjem, rastløse for de skal til Syden eller annen ferie rett etter denne leiren, og plutselig er det ”i morgen”, osv…
Det er bare viktig at du som gruppeleder har dette i bakhodet. Kanskje merker du ikke noe til det i det hele tatt, eller så gjør du det. Det er alltid lettere å takle ”grinete” tenåringer om man har en tanke om hvorfor de er slik. Oppmuntre de til å gå fast på ungdomsmøte eller i en kirke når de kommer hjem, og å ha personlig tid med Jesus gjennom sommeren. Heldigvis blir ikke Han igjen i Sarons Dal=)
Husk å fylle ut evalueringsskjema!
Bare spør om det er noe du lurer på!
Hilsen
Hovedleder Jarl Håkon Egeli Pedersen (95440095),
Aktivitetsleder Henriette Ubostad (91137684),
Leirprest Joakim Skavern (98650922)
Hei, her kommer en liten oversikt over rutiner det kan være greitt å sette seg litt inn i før stevnet starter. Kisoken er i år helt ny, det samme er de to som er ansvarlige for kiosken. Så mye blir utrolig mye lettere, andre ting må man jobbe inn rutinene på i løpet av uken. Det vil bli laget en turnus på når du jobber, for kiosken er jo åpen 09-22 hver dag
Rutiner før åpning (vil være på et skjema som du krysser av)
Rutiner for stenging (vil være på et skjema du krysser av)
Andre ting som er kjekt å huske
Ellers:
Ingenting skal settes rett ned på gulvet!
Hvis du slår feil i kassa – Skriv det ned. Da blir det ikke feil i oppgjøret på slutten av dagen!
Hovedoppgaver
Påse følgende regler:
Ved medisinsk behov, ringes Sanitetsansvarlig på 99207533. Frakt personen ut av møtehallen og inn på stevnekontoret. I tillegg må hallvertleder og vaktleder kontaktes. Er det svært akutt medisinsk behov skal 113 ringes umiddelbart.
Ved evakuering har hallvertene et ansvar for å få folk ut nødutgangene og samle dem på parkeringsplassen ved brua og ved badeanlegget. De med nødutgang foran og høyre i hallen går på parkeringsplassen, mens de som har hovedutgang og utgang mot Kirken i Dalen møtes ved badeanlegget. Hallvert har ansvar for å beholde et kaldt hode og lede folk bort dit de skal.
Alle hallvertene møter en halvannentime før kveldsmøtene. Her planlegger de kveldens møte, pluss formiddagsmøte, etter-middagsmøte, tweensmøte og barnemøte dagen etter og deler inn plassene de skal være på, og ber sammen. De faste plassene for møtevertene under kveldsmøtene er foran, på midten og bak på hver sin side. Er dere flere på vakt, delegerer dere på møtet dere har i forkant. På alle dag-møtene rekker det å være 15.minutter før møtet begynner.
Møtevertene deles opp i to grupper; sikkerhet- og vertfunksjon.
Antall verter i funksjon
Hvis de besøkende møter et åpent hjerte og en behjelpelig hånd, vil de føle seg bedre tatt imot og tryggere.
Vi tror ikke du kommer til å angre på å gi en uke av ferien din til å tjene Gud som gruppeleder på Kidz Planet! Uken er fylt med mange gøye aktiviteter og godt sosialt samvær.
Alle medarbeidere på KidzPlanet møtes søndag kl 16.00-18.00- i Showrommet i 1 etg, for info, bønn og spørsmål om uka. (Livredningskurs for noen kl 18.00-19.00) Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått vest og bånd innen den tid!
Hver morgen møtes vi til medarbeidersamling. Vi møtes i Showrommet kl 08.30. Her får dere utdelt dagens aktiviteter, teambuildingsoppgaver og bussnummer.
Viktig at ALLE møter på dette. Da får dere oversikt! Deretter er det møte for hele KidzPlanet oppe i Stålhallen kl. 09.30 .
Hver morgen samler dere deres gruppe, og sitter sammen med de på møtet. Om noen ikke har møtt opp, gi beskjed til hovedleder. Etter samling går vi til aktivitet. (Ukesprogram får dere på møtet søndagen)
Villmark KIDZ: Dere tar gruppa deres til bussen, eller går til villmark campus.
Sport/Dans/Xtra KIDZ : Dere tar gruppa deres til bussen. Hovedleder for gruppen møter dere der dere blir kjørt av bussen, og tar over informasjonen.
Hver dag har dere ansvar for deres gruppe. Tell opp og lag avtaler. Og sørg for at ALLE på din gruppe blir med på bussen hjem. Vi er hjemme ca kl 16:00 hver dag, bortsett fra torsdag – fredag, hvor vi har overnattingstur (og den dagen gruppen er på rafting) Da kommer dere litt senere hjem.
På kvelden er det Tweensmøte i Stålhallen kl 19:30. Det begynner med mingling og kos, deretter følger lovsang og tale. Vi passer på å ha noen av gruppelederne tilstede hver kveld, dessuten blir det egne brannvakter der også.
Så litt om å være gruppeleder:
Å få en gruppe barn til å fungere sammen og trives på en uke er en kunst, men det som skjer i en slik gruppe er nesten magisk. Barn som blir sett, har det gøy, mestrer nye opplevelser og får oppleve Guds kjærlighet – kan bli forandret for alltid. Og det er det som er drømmen for denne uka.
Endel har erfaringer med dette, andre har ikke så mye. Da vil du få masse øvelse som du kan dra nytte av senere. Vi kommer til å være der for deg hele tiden, og du kan spørre om råd, og få hjelp. Du er ikke alene=)!
Her kommer noen tips for de forskjellige dagene. Vi har også morgensamlinger hver morgen der vi tar opp og snakker om disse tingene.
Dag 1 – MANDAG
Dag 1 er den aller viktigste dagen å forberede seg godt til!! Er du godt forberedt, så viser du trygghet, og da vil alle få en god start.
Første dagen er både de og du litt usikre. Siden du er eldst, så får du legge usikkerheten litt fra deg, og fokusere på de barna som kommer. Når de får fokus, og ikke deg selv, så blir starten enklere.
Når du har full gruppe – så finner dere et egnet sted, og da er fokuset å bli litt kjent, og Å LÆRE NAVN! At du lærer navn, og at de lærer navn på hverandre.
Hvem har vært på Planetene før, hvem er helt nye, hvem kjenner noen, hvem kommer alene? Spør alle, og skriv gjerne stikkord om du liker det. Da blir det lettere for deg å huske.
MÅLET denne dagen er at ALLE skal glede seg til neste dag!! At de føle de er på en gruppe de kan trives. Du skal jobbe med å skape teamfølelse. Alle aktiviteter blir faktisk gøye om man trives på gruppa, og nesten alle blir kjipe om gruppa ikke fungerer.
Etter dette tar du 1 «bli kjent lek», eller du baker bli-kjentleken inn i dette med å lære navn og vite mer om dem. Vi har mange leker. Noen passer best når det har gått en dag eller to. Det som passer første dagen, er lære seg navn-leker, og ”alle som…”
TIPS: Ta et gruppebilde med telefonen din! Etter at de har på navnelapper. Da kan du pugge på kvelden=).
PS: Hver dag får dere noen spørsmål knyttet opp mot talen som dere bruker i gruppe samlingen. Avslutt med bønn.
Dag 2 – TIRSDAG
Din utfordring er at nå har du glemt over halvparten av navnene (snakker av erfaring …), og i tillegg har de på seg nye klær!! Så Theodor som er han i den rosa t-skjorta funker ikke lenger … Og Lise har ikke musefletter lenger … Men om du tok et bilde i går, og har pugget litt – så kommer du fort inn i det.
Dagen starter med møte i Stålhallen. Pass på å fordele dere rundt omkring i lokalet og hjelp til med å holde roen under samlingen!
Ta en oppsummering med alle barna, og hør hvor mange navn de husker=). Ellers er det bare å følge programmet og passe tidene til de forskjellige aktivitetene.
Dag 3 – ONSDAG
Vi starter med samling i Stålhallen, og så går vi ut på aktivitet. For noen grupper er det da naturlig å starte rett på aktiviteten, og aktiviteten krever fullt fokus, for andre så kan man samtidig ta siste runden på at alle kan navna til hverandre.
Nå begynner barna å bli litt kjent med hverandre. Pass alltid på å inkludere de som trekker seg vekk. Nå kan jo noen bli litt for varme i trøya også, og det kan noen ganger også være viktig å merke seg. At man er tydelig på regler og grenser er viktig!
Vi holder sammen som gruppe! Man går IKKE av gårde uten å ha gitt beskjed til gruppeleder, og reglene på aktivitetene skal følges. Rammer skaper faktisk også trygghet.
Hans Magne lager spørsmål til gruppesamlingene og forslag til bønn og hvordan man skal få barna til å huske andakten. 3 dagen kan det jo være noen barn sitter med mange spørsmål, eller har fått oppleve at Gud gjør noe i dem. Derfor er ikke gruppesamlingene noe man bare skal” bli ferdig med”. Jeg tenker litt slik, jeg – at alle aktivitetene er der for å lage en fantastisk ramme rundt det som det egentlig handler om – samlingene med Jarle og gruppesamlingene.
Se eget ark om gruppesamlingene, og jo bedre forberedt du er, jo bedre resultat.
Dag 4 – TORSDAG
Vi starter med samling i Stålhallen. I dag er det overnatting!! Og mange gleder seg, men noen gruer seg litt. Mange muligheter for samtaler og forbønn denne dagen. Be om at alle barna i gruppa di får oppleve Guds kjærlighet og tar imot Jesus. Dette er en viktig dag …
Under samlingen i dag ber dere for hverandre. Vær åpne for Gud, at Gud kan tale til barna gjennom bilder, bibelvers, oppmuntringer ol.
Dag 5 – FREDAG
Siste dagen …
Da er det mange følelser i mange. De er slitne, overveldet av inntrykk, triste fordi de snart skal hjem, rastløse for de skal til Syden eller annen ferie rett etter denne leiren, og plutselig er det” i morgen”, osv…
Det er bare viktig at du som gruppeleder har dette i bakhodet. Kanskje merker du ikke noe til det i det hele tatt, eller så gjør du det. Det er alltid lettere å takle” grinete” unger om man har en tanke om hvorfor de er slik.
Husk å fylle ut evalueringsskjema! Det vil bli sendt dere på SMS
Leiren avsluttes med «Alle sammen» Gudstjeneste med Jarle Waldemar i Sarons Dal hallen kl 15:00 Det blir fest!
Ikke vær redd for å spørre om det er noe du lurer på!
Hilsen fra
Tommy Haug, hovedleder (90053200)
Anne Charlotte Haug, Sport/dans (90093131)
Jarle Larsen, Villmark (90608673)
Kittil Dalen, Xtra (46932946)
Som medarbeider på YouthPlanet blir det din hovedoppgave å følge en gruppe ungdom på 10-14 stk gjennom uken. Vi ønsker at leiren skal føles trygg, og at ungdommene skal følges opp på best mulig måte, derfor deler vi inn i grupper.
NB! Alle medarbeidere på YouthPlanet møtes søndag kl 15:00 – 19:00 i Kvinesdalshallen (i sentrum av Kvinesdal, rett over elva og til høyre), for info, bønn og spørsmål om uka. Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått hefte og bånd innen den tid!
Dagene resten av uken starter med en samling for alle lederne kl 09:30, med info og bønn for dagen. Sted: Peisestua i 2 etg på Bibelskolen
YouthPlanet sitt opplegg starter hver dag med gruppesamling rett etter frokost, spredt forskjellige steder på området. Gruppesamlingene vil du få hjelp til, da leirprest leverer ut forslag til spørsmål til talen hver dag, og på morgenmøtene får du mulighet til å stille spørsmål og få gode tips.
Deretter er det samling i Kirken i Dalen kl 11:30, før man reiser ut på aktivitet.
Alt av info for hver enkelt dag får du på søndagen, før leiren starter.
Ukeprogram:
Mandag: Alle gruppene er samlet, i Alcoaparken i Farsund
Tirsdag og onsdag: Valgte aktiviteter
Torsdag: HillBilly-dag på Eiken, opplegg der oppe hele dagen og kvelden
Fredag: Alle gruppene er samlet, på Farsund Bad
Leiren inneholder gruppesamling, samling, aktiviteter, lunsj, middag, kveldsmøte og noe gøy på kvelden. Som medarbeider på YouthPlanet er du med ungdommene fra morgen til kveld, men sover et annet sted. Ungdomsskolen sover i Kvinesdalshallen, mens vgs får tilbud om å sove på eget campområde.
Så litt om å være gruppeleder:
Å få en gruppe ungdom til fungere sammen og trives på en uke er en kunst, men det som skjer i en slik gruppe er nesten magisk. Ungdom som blir sett, har det gøy, mestrer nye opplevelser og får oppleve Guds kjærlighet – kan bli forandret for alltid. Og det er det som er drømmen for denne uka.
Endel har erfaringer med dette, andre har ikke så mye. Men da vil du få masse øvelse som du kan dra nytte av senere. Vi kommer til å være der for deg hele tiden, og du kan spørre om råd, og få hjelp. Du er ikke alene=)!
Her kommer noen tips for de forskjellige dagene. Vi har også morgensamlinger hver morgen der vi tar opp og snakker om disse tingene.
Dag 1 – MANDAG
Dag 1 er den aller viktigste dagen å forberede seg godt til!! Er du godt forberedt, så viser du trygghet, og da vil alle få en god start. Første dagen er både de og du litt usikre. Siden du er eldst, så får du legge usikkerheten litt fra deg, og fokusere på de som kommer. Når de får fokus, og ikke deg selv, så blir starten enklere.
Når du har full gruppe – så finner dere et egnet sted, og da er fokuset å bli litt kjent, og Å LÆRE NAVN! At du lærer navn, og at de lærer navn på hverandre.
Hvem har vært på Planetene før, hvem er helt nye, hvem kjenner noen, hvem kommer alene? Spør alle, og skriv gjerne stikkord om du liker det. Da blir det lettere for deg å huske. MÅLET denne dagen er at ALLE skal glede seg til neste dag!! At de føler de er på en gruppe de kan trives. Du skal jobbe med å skape teamfølelse. Alle aktiviteter blir faktisk gøye om man trives på gruppa, og nesten alle blir kjipe om gruppa ikke fungerer.
TIPS: Ta et gruppebilde med telefonen din!
PS: Hver dag får dere noen spørsmål knyttet opp mot talen som dere bruker i gruppe samlingen. Avslutt med bønn.
Kveldsmøtet er alle dager i Sarons Dal hallen, kl 21:30. Ha oversikt over gruppa di, og om du er komfortabel med det, så vær tilgjengelig dersom noen ønsker forbønn etter talen. ETTER kveldsmøtet er det Ledersnacks for alle medarbeidere på Youth. Her får du møtet noen av hovedtalerne på Sommerstevnet, litt å spise og mulighet til å få skikkelig påfyll.
Dag 2 – TIRSDAG
Din utfordring er at nå har du glemt over halvparten av navnene (snakker av erfaring…), og i tillegg har de på seg nye klær!! Så Theodor som er han i den rosa t-skjorta funker ikke lenger… Og Lise har ikke hestehale lenger…Men om du tok et bilde i går, og har pugget litt – så kommer du fort inn i det.
Dagen starter med gruppesamling etter medarbeidersamlingen. Ta en oppsummering med alle, og hør hvor mange navn de husker=). Ellers er det bare å følge programmet og passe tidene til de forskjellige aktivitetene. Tirsdag og onsdag er det valgte aktiviteter. Kveldsmøtet er som i går, og også idag er det Ledersnacks etter møtet
Dag 3 – ONSDAG
Vi starter med gruppesamling, møte i Kirken i Dalen, og så går vi ut på aktivitet. Nå begynner ungdommene å bli litt kjent med hverandre. Pass alltid på å inkludere de som trekker seg vekk. Nå kan jo noen bli litt for varme i trøya også, og det kan noen ganger også være viktig å merke seg. At man er tydelig på regler og grenser er viktig!
Vi holder sammen som gruppe! Man går IKKE av gårde uten å ha gitt beskjed til gruppeleder, og reglene på aktivitetene skal følges. Rammer skaper faktisk også trygghet.
3 dagen kan det jo være noen sitter med mange spørsmål, eller har fått oppleve at Gud gjør noe i dem. Derfor er ikke gruppesamlingene noe man bare skal ”bli ferdig med”. Vi tenker litt slik at alle aktivitetene er der for å lage en fantastisk ramme rundt det som det egentlig handler om –formiddagsmøte, kveldsmøte og gruppesamlingene.
I kveld får vi besøk av Sebastian Stakset (rapper fra Sverige) på kveldsmøtet. Vær åpne for at mange ungdommer tar bestemmelser for Jesus på dette møtet.
Dag 4 – TORSDAG
I dag er det badeland og konseptkveld!! Og mange gleder seg, men noen gruer seg litt. Det å stå på en scene kan være skummelt for noen…
Mange muligheter for samtaler og forbønn denne dagen. Be om at alle i gruppa di får oppleve Guds kjærlighet og tar imot Jesus. Dette er en viktig dag…
Vi går opp og ned til Kvinabadet. Pass på at alle har det fint, og benytt gjerne anledning til å stille gode spørsmål. Det ligger i planleggingsfasen at vi etter konseptkvelden på Utsikten hotel kjører en akkustisk lovsangskveld. Mer info følger
Dag 5 – FREDAG
Siste dagen…
Da er det mange følelser i mange. De er slitne, overveldet av inntrykk, triste fordi de snart skal hjem, rastløse for de skal til Syden eller annen ferie rett etter denne leiren, og plutselig er det ”i morgen”, osv…
Det er bare viktig at du som gruppeleder har dette i bakhodet. Kanskje merker du ikke noe til det i det hele tatt, eller så gjør du det. Det er alltid lettere å takle ”grinete” tenåringer om man har en tanke om hvorfor de er slik. Oppmuntre de til å gå fast på ungdomsmøte eller i en kirke når de kommer hjem, og å ha personlig tid med Jesus gjennom sommeren. Heldigvis blir ikke Han igjen i Sarons Dal=)
Husk å fylle ut evalueringsskjema!
Bare spør om det er noe du lurer på!
Hilsen
Hovedleder Jarl Håkon Egeli Pedersen (95440095),
Aktivitetsleder Henriette Ubostad (91137684),
Leirprest Joakim Skavern (98650922)
Som medarbeider på Barneplaneten blir det din hovedoppgave å følge en gruppe barn gjennom dagen. Dette gjør du sammen med en annen gruppeleder, og dere får ca 8-12 barn.
Dagene starter med en samling for alle lederne kl 09.15-09.45, med info og bønn for dagen.
Sted: kafeen i Kirken i Dalen
Alle medarbeidere på Barneplaneten møtes søndag kl 16-18. i kafeen i Kirken i Dalen for info og spørsmål om uka. Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått vester og bånd innen den tid! I tillegg arrangerer vi et førstehjelpskurs kl 18-19 ved badeanlegget.
Barneplanetens opplegg starter med et Familiemøte der barna sitter foran og ledere/voksne sitter litt lengre bak. Deretter går man til den feltpålen man tilhører (mer info om dette på søndagen før stevnet begynner Dere vil få utdelt et aktivitetskart, og info hvor din gruppe skal være hver dag. Dagen er inndelt i flere aktiviteter, så alle gruppene har ikke de samme aktivitetene hver dag.
Dagen inneholder aktiviteter, lunsj, og en gruppesamling. Her er muligheten stor til å få noen flotte samtaler!
Den siste aktiviteten dere gjennomfører, er hele gruppen med på å rydde ned til garasjen/lageret. Så lærer de å hjelpe til også!
Kl. 14.45 hentes barna ved feltpålen, og går sammen med foreldre inn til «Alle sammen møtet» med Jarle Waldemar kl. 15.00 (Ikke gå fra feltpålen før alle barna er hentet).
Ikke vær redd for å spørre dersom du lurer på noe!
Vennlig hilsen leder for Barneplaneten
Heidi Hofsødegård (97588692)
På Miniplaneten er barna sammen med foreldrene. Medarbeidernes jobb blir derfor å tilrettelegge aktivitetene, og sørge for at alt går som det skal i løpet av dagen.
Dagen starter ca 09:15, med å ta ut aktiviteter og klargjøre dagen.
Ca. kl.10.45 (etter familiemøtet «Lykkeborg») ankommer barna, registreres/telles inn, og så begynner dagen med hoppeslott, sykling, leking, sangstund, lunsj, osv… I denne perioden fungerer medarbeiderne som servicepersonale under ledelse av Siri og Arne Haugland og det er viktig at man bare spør dem dersom man ikke vet hva man skal gjøre.
Kl. 14:45 går alle barna sammen med foreldre inn til «alle sammen»-møtet i Sarons Dal – Hallen, og det er da medarbeidernes jobb å ta inn alle aktiviteter som skal ryddes inn, og legge til rette for neste dag. Se ukeplanen nedenfor for mer informasjon. Endringer kan komme, men det gir et inntrykk av dagsrytmen 🙂
NB! Alle medarbeidere på Mini møtes søndag kl. 16.00 i «medarbeiderkafeen» for info om uka. Det er fint om du har registrert deg som medarbeider, og fått vest og bånd innen den tid!
Vi gleder oss veldig til denne uka. Ikke vær redd for å spørre om det er noe du lurer på!
Vennlig hilsen
Siri og Arne Haugland (95869191)